Ilningar i tänderna – så motverkas ilningar

Ilningar i tänderna Hagakliniken Solna 1

Ilningar i tänderna – så motverkas ilningar

Ilningar i tänderna kan bero på olika faktorer. Om det beror på kariesangrepp eller frakturer är det bra att laga de drabbade tänderna snarast möjligt.

Ilningar i tänderna – vad beror det på?

När det börjar ila i tänderna kan det bero på olika faktorer. Några av de vanligaste orsakerna till uppkomsten av ilningar är

• Felaktig tandborstningsteknik (abrasion kallas nötningsskador på tänderna orsakade av yttre faktorer) – Borstar man tänderna för hårt eller använder en tandborste med för hårda strån, kan tandköttet dra sig tillbaka och då blottas tandhalsarna. Tandhalsarna saknar skyddande emalj och därför uppstår ilningar. Tillbakadraget tandkött kan också bero på tandlossning eller inflammation i tandköttet.
  • Tandpressning och tandgnissling, så kallad bruxism – leder till slitage av tandvävnaden
  • Frätskador, så kallad erosion – Frätskador orsakas av intag av sura livsmedelsprodukter eller läsk. Orsaken kan också vara bulimi (en form av ätstörning)
  • Hål i tanden eller kariesangrepp – Karies skadar också tandens emalj och det leder till att tanden reagerar när den utsätts för kyla. Karies får man av regelbundet intag av livsmedel som socker. Borstar man inte tänderna 2 gånger om dagen tränger bakterierna in i tandens pulpa. I det här fallet ska tanden snarast lagas, för att inte behöva göra en rotfyllning.
  • Fraktur i tanden – Om du har skadat tanden på något sätt

Är det farligt?

Ilningar i tänderna är oftast inte farligt men det är viktigt att boka tid för undersökning hos tandläkaren. Endast då kan tandläkaren ta reda på orsaken och berätta för dig vad du själv kan göra eller om problemet är större då bestämmer vi en behandling för dig som åtgärdar problemet.

Hur kan jag förebygga ilningar i tänderna?

Man kan förebygga ilningar i tänderna på olika sätt beroende på vad orsaken är. Om ilningarna beror på att tandhalsen är blottad då bör du byta ut din tandborste mot en som har mjukare strån.

Ilningar i tänderna Hagakliniken Solna 2

Tänderna blir inte renare av att borsta hårdare, du ska alltid vara lätt på handen. Det finns även tandkräm som bildar ett skyddande skikt på tanden och lindrar ilande i tänderna. För bästa effekt ska man använda fluortandkräm 2 gånger om dagen så att skyddet har längre effekt. Du bör komplettera ytterligare med exempelvis fluorskölj, fluor tuggummin eller fluortabletter.

Användning av tandtråd, mellanrumsborstar och tandstickor motverkar plack och därmed minskar risken för karies och ilningar i tanden.

Undvik läsk, sura drycker och sura livsmedelsprodukter ( juice, vin, läsk, sura godisbitar, äpplen och citrusfrukter ) eftersom de skadar emaljen och orsakar frätskador på tänderna. Intag av sura produkter leder till att tandytan löses upp lager för lager, till slut har emaljen fräts bort och då börjar det ila i tänderna.

Borsta inte tänderna direkt efter måltid. Det som händer när du äter mat är att saliven börjar reparera skadorna som syrorna orsakat på dina tänder och det tar ungefär en timme för saliven att reparera den sköra emaljen. Borstar du tänderna direkt efter måltiden sliter du ännu mera på den sköra emaljen som syrorna redan har skadat.

Blek tänderna alltid professionellt – Undvik att köpa tandblekmedel på nätet, skönhetssalonger och butiker. Det säljs blekmedel som har väldigt hög halt av väteperoxid ( upp till 35% ) vilket leder till frätskador på tandkött och tänderna och därmed uppstår starka ilningar i tänderna. Vi på Hagakliniken har säkra och effektiva blekmedel, både för hemmabruk och det vi gör direkt på kliniken.

Så behandlar tandläkare ilningar i tänderna

Beroende på vad som har orsakat ilningar i tänderna, finns det olika sätt att behandla det. Vid blottande tandhalsar, kan man lacka ett skyddande skikt med en medel för att lindra ilningar och bilda skydd. Den medel lindrar omedelbart men behandlingen måste upprepas regelbundet eftersom det försvinner med tiden.

Ilningar i tänderna Hagakliniken Solna 3

Vid tandgnissling eller tandpressning tillverkar vi en speciell formad bettskena som du använder nattetid.

Vi utför även andra behandlingar beroende på vad orsaken är.

Vill du ta reda på vad orsaken till dina ilningar i tänderna är? Kontakta oss på Hagakliniken i Solna så hjälper vi dig med glädje.

___________________________________________________________

Telefon nummer: 08192100