Tandläkarmottagning Solna

Fina och friska tänder säger mycket om dig, för att dina tänder visar din livsstil. Det är det första man lägger märke till hos dig, samtidigt är det viktigt verktyg i kommunikationen med andra. Framgångsrika människor anser att vackert leende har lika stort intryck som din handskakning, för att det påverkar hur vi skapar kontakter med andra och hur vi bygger goda relationer.

Tandläkarmottagning Solna – Hagakliniken är platsen där du uppnår vackrare leende.

Att fina tänder är viktiga, det visar en undersökning. 56 procent skulle genomgå estetisk tandvård och 25 procent menar på att vackra tänder har mycket med självförtroendet att göra. I dagens samhälle är det inte attraktivt att ha missfärgade och dåligt underhållna tänder. Tandläkarmottagning Solna Hagakliniken visar dig vad du behöver för att få finare tänder och vackrare leende.

Tandläkarmottagning Solna uppmärksammar att oral hälsa är oerhört viktig för vackrare tänder

Det är otroligt viktigt med rätt underhållning av oral hälsa, det är så du förhindrar uppkomst av tandsten och tandlossning.

Man ska borsta tänderna 2 gånger varje dag, innan eller efter frukosten och på kvällen. Man ska aldrig borsta tänderna direkt efter maten, speciellt om man har ätit sur mat som kan nöta på emaljen. Det gör emaljen och dentin mjukare och mer sårbar. Tandborstning direkt efter maten sliter då ännu mer på emaljen.

När du äter mat, bakterierna som finns i munnen omvandlar kolhydrater till syror som angriper emaljen. Syraattacken gör då emaljen mjuk. Vid upprepade attacker leder det med tiden till hål i tänderna. Syraattacken efter maten pågår i ca en halv timme och då ska man inte borsta tänderna. Vänta minst en halv timme innan du borstar tänderna.

Vi på Hagakliniken i Solna rekommenderar att du borstar tänderna på morgonen innan frukosten på grund av att bakterierna förökar sig under natten. Syraattacken på dina tänder blir större än vanligt om du har ätit frukost innan du har borstat tänderna och avlägsnat dessa bakterier.

Tandläkarmottagning Solna
Designed by Freepik

Vi rekommenderar att du använder tandborste med nylonborst eftersom de har en längre livslängd än naturborst och minskar risken att bakterierna förökar sig. Naturligtvis är det viktigt att du byter tandborste varannan månad. Så småningom blir nylonborst grova, de tappar sin funktion och bakterierna börjar föröka sig.

Förutom att borsta tänderna, varje tandläkarmottagning i världen uppmärksammar att man inte ska glömma bort att rengöra tungan. På tungan samlas det bakterier som kan leda till karies, dålig andedräkt och tandköttsjukdomar.

Naturligtvis krävs också användning av tandtråd, eftersom det är svårt ibland att helt rengöra utrymmet mellan tänderna från matrester med en tandborste.

Tandläkarmottagning Solna – obligatorisk regelbunden kontroll

För ett vackert leende är regelbunden kontroll av dina tänder viktig. Många människor har rädsla för en tandläkare och undviker besök, och detta har allvarliga hälsoeffekter.

Om du inte har ont i tanden, betyder det inte att dina tänder mår bra och att du har bra tandhälsa. Utifrån ser det kanske bra ut, men om man inte tar hand om karies kan det leda till nervinfektion, som i sin tur kan leda till att det sprids till bihålor och då blir det större problem som kunde undvikas.

Bara tandläkarmottagning Solna kan erbjuda en noggrann kontroll av din tandhälsa, liksom tandköttet, därför rekommenderas regelbunden kontroll var 6:e månad för ett vackrare leende.

Om du har ihoptryckta tänder, sneda tänder, glesa tänder eller gluggar, våra tandläkare kan erbjuda dig en nästintill osynlig tandställning, Invisalign, det mest effektiva sättet att korrigera sneda tänder och ojämnt bett.

Fina tänder med hjälp av rätt kost

För friskare och finare tänder är hälsosam kost oerhört viktig. Kosten ska bestå av hälsosamma proteiner, olika vitaminer, mineraler, frukt och grönsaker. Man ska undvika kolsyrad dryck, sötsaker och kost baserad på vitt mjöl.

Blek inte tänderna för ofta

De senaste åren har tandblekning blivit mer och mer populärt. Blekningsremsor för tänderna, speciella tandbleknings tandkärmer och andra produkter som man ser på tv:en och i tidningarna, alla dessa produkter drar till sig uppmärksamheten och det är lätt att man går till överdrift med dem. Man ska se upp för billiga preparat som kan vara blekgel som är för sur. Den förstör emaljen och man kan få besvär med tandkött som fräter.

Vill du få vitare tänder och vackrare leende då ska du inte experimentera själv för att du utsätter dig för risken för att få framtida besvär, resten av livet. Därför är det mycket viktigt att du gör en undersökning hos en tandläkare innan du gör en tandblekning samt att du får rätt blekningsmedel. För friskare, vackrare och vitare tänder kontakta oss på Hagakliniken i Solna.