Warning: The magic method Math_Captcha::__wakeup() must have public visibility in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/wp-math-captcha.php on line 87 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 46 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Borsta tänderna på rätt sätt || Hagakliniken i Solna AB

För ditt vackra och hälsosamma leende – Hur borstar man tänderna på rätt sätt?

Borsta tänderna på rätt sätt Hagakliniken i Solna AB 1

Sedan vi var barn har vi blivit lärda vikten av att borsta tänderna varje morgon och varje kväll. Det är otroligt viktigt och det finns en anledning till detta. Med goda vanor och bra skötsel förhindrar man plack, tandsten, tandlossning, karies och viktigaste av allt, förhindrar andra sjukdomar i kroppen. Borsta tänderna på rätt sätt – genom denna procedur och regelbundna kontroller hos tandläkaren och tandhygienisten kan man hålla tänderna friska hela livet.

Bakterier i munnen orsakar både hål i tänderna och tandköttsinflammation. Därför är det viktigt att både barn och vuxna borstar tänderna med fluortandkräm varje morgon och varje kväll. En gång om dagen behöver vuxna också göra rent mellan tänderna med hjälp av tandtråd, tandstickor eller mellanrumstandborste.

Tandläkarnas oskrivna regel säger att man ska borsta tänderna på morgonen av hygieniska skäl och på kvällen för hälsan skull.

På morgonen ska man borsta tänderna innan man har ätit frukost och druckit kaffe eller te. Anledningen till det är, när vi sover har vi över 300 olika bakterier. Dessa bakterier ska man avlägsna med hjälp av noggrann tandborstning annars fastnar bakterierna i matrester och bildar plack.

Plack är en beläggning utanpå dina tänder som innehåller skadliga bakterier och det kan bildas på bara 24 timmar. När plack bildas tror din mun att det är inkräktare och svarar med tandköttsinflammation.

Borsta tänderna på rätt sätt Hagakliniken i Solna AB 2

Borsta tänderna på rätt sätt – tandborstning på kvällen är också viktig på grund av att det samlas massa bakterier i munnen och de frodas väldigt snabbt och skadar tänderna. De orsakar även andra sjukdomar i kroppen.

En 20 års forskning visar att bakterier som orsakar tandköttssjukdomar har en koppling mellan personer med tandköttssjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar.

Borsta tänderna på rätt sätt – Hur borstar man tänder på rätt sätt?

Tandkräm – Fluortandkräm

Två centimeter tandkräm på tandborsten är en lagom mängd för vuxna och barn över sex år. Fluor tränger in i tandytan, framför allt på de ställen där det finns början till hål. Mängden fluor varierar i olika tandkrämssorter, men för att förebygga karies ska tandkrämen innehålla minst 1000 ppm fluor men ännu hellre 1500 ppm.

För dig som får missfärgningar av kaffe eller te så finns det speciellt framtagna tandkräm för att avlägsna missfärgningar.

Tandborste – Mjuk tandborste eller eltandborste

Många använder för hård tandborste vilket leder till att man skadar tandköttet. Därför bör man välja en mjukare tandborste.

Eltandborste är ännu bättre alternativ eftersom en sådan kommer åt mer på djupet och avlägsnar plack på ett mer effektivt sätt. Eltandborste förbättrar din tandvårdsrutin eftersom din hand inte är kapabel att göra 25 – 30 tusen varv per minut. Innan du investerar i en eltandborste fråga din tandläkare eller tandhygienist vilken du ska välja.

Tandborsten ska bytas ut minst varannan månad eller när stråna börjar spreta. En sådan tandborste är inte effektiv längre.

Borsta tänderna på rätt sätt – Håll tandborsten på rätt sätt

Placera tandborsten i 45° vinkel så att stråna kommer i kontakt med både tand och tandkött. Borsta i cirkelrörelser både på framsidan och insidan. Börja bakifrån, ta dig metodiskt framåt och tryck inte för hårt.

Det är alltid bra att börja och sluta tandborstning på samma ställe varje gång. Genom att borsta tänderna i bestämd ordning minskar du risken att glömma bort någon yta som ska borstas.

Hur länge ska man borsta tänderna? – Två minuter

Borsta tänderna på rätt sätt Hagakliniken i Solna AB 3

Ett vanligt fel är att man borstar för kort tid och sköljer direkt. Du måste låta fluoret verka i minst 2 minuter för att få tänderna rena och utnyttjar fluorens kariesförebyggande effekt på bästa sätt.

Man ska inte borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt och inte heller när man har kräkts. Man ska vänta en timme, men man kan skölja munnen med vatten. Då tar man bort fluoret som behövs för att skydda tänderna. Man ska inte äta eller dricka efter tandborstningen i två timmar.

Tungskrapa – tar bort dålig andedräkt

Använd tungskrapan för att ta bort bakterier på tungans bakre del, förbättra munhälsan och förhindra dålig andedräkt.

Tungskrapan är formad efter tungans naturliga form, vilket gör det enkelt att komma åt tungans bakre del och förhindrar kräkreflexer.

Regel som är lätt att komma ihåg:

2 + 2 + ​2 + 2

• Applicera 2 cm fluortandkräm
  • Borsta tänderna med fluortandkräm 2 gånger om dagen
  • Borsta i 2 minuter
  • Undvik att äta eller dricka i 2 timmar efter tandborstningen

Om du trots god tandvårdsrutin känner att du har problem med dina tänder då är det viktigt att du besöker en tandläkare. Vi på Hagakliniken i Solna tar gärna emot dig och hjälper dig med att hitta en lösning som passar just dig och en bra behandlingsplan.

Vi erbjuder tandvård för både vuxna och barn. Våra erfarna tandläkare och tandtekniker ger dig högkvalitativa behandlingar och trygghet i att vi gör vad som är bäst för dig. Kontakta oss eller kom gärna förbi oss så tar vi hand om dig hela vägen till ett vackrare och friskare leende.