Warning: The magic method Math_Captcha::__wakeup() must have public visibility in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/wp-math-captcha.php on line 87 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 46 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Gingivit - Allt du behöver veta || Hagakliniken i Solna AB

Gingivit – Allt du behöver veta om tandköttssjukdomen

gingivit Hagakliniken i Solna AB 1

Gingivit eller tandköttsinflammation är en av de vanligaste tandköttssjukdomar och drabbar 40-90 procent av alla barn och vuxna. Det är en inflammation som uppstår i mjukvävnaden runt tänderna. Många upptäcker det när allvarliga symptom har uppstått, vilket i sin tur kan leda till värre problem. För att förhindra gingivit i god tid Hagakliniken i Solna kan hjälpa dig att upptäcka symptomen och behandla det.

Varför uppstår gingivit?

Gingivit uppstår av dålig tandborstningsrutin och utvecklas långsamt, därför är det inte lätt att man själv upptäcker de första symptomen, men det kan tandläkaren göra. Regelbundna besök bör göras hos tandläkaren för att minst var sjätte månad undersöka tandköttet och ta bort tandsten.

Gingivit uppstår när plack inte avlägsnas regelbundet, dvs dagligen. Avlägsnar man inte matresterna blandas de med saliv och skapar mellanrum mellan tänderna. På så sätt skapas tandköttsfickor, där bakterierna samlas och orsakar tandköttsinflammation och karies. Plack består av mikroorganismer som samlas på tandytan och i tandköttsfickor. Om dessa får ligga kvar orörda då bildar de plack. Plack i sin tur orsakar en inflammation i tandköttet.

Den största orsaken till gingivit är dålig oral munhygien och tandsten, men gingivit kan också vara resultatet av vitaminbristen av B3 och C och även allvarliga sjukdomar, så som diabetes, leukemi, Crohns sjukdom, dåligt immunförsvar, stress, dålig kost, vissa läkemedel och rökning.

gingivit Hagakliniken i Solna AB 2

Om man är uppmärksam kan man i tidigt skede av gingivit se att kanterna av tandköttet blir lite röda. Efter ett tag övergår det till mörkare färg och tandköttet blir svullet. De följande symptomen är dålig andedräkt, smärta i det svullna området och att tandköttet blöder vid tandborstning. Om man inte behandlar det, kommer det att leda till parodontopati. Då uppstår allvarliga skador – tandköttet börjar dra sig tillbaka och så småningom leder det till tandlossning.

Hur man botar denna sjukdom?

Gingivit kan behandlas ganska snabbt om det upptäcks i god tid och om plackmängden reduceras. Experterna betonar vikten av att gå var sjätte månad på regelbundna besök hos tandläkaren för en grundlig rengöring. Gingivit motverkas också genom den orala munhygien som du själv kan göra, genom optimering av munhygien. Det innebär att du måste använda rätt tandborste och rätt teknik samt tandtråd. Därefter ska du använda rätt munskölj för att desinficera tandköttet från bakterier.

De senaste undersökningar visar att det finns koppling mellan gingivit och andra sjukdomar. Gingivit påverkar negativt hela kroppen genom att göra immunsystemet svagare. Personer som har gingivit har större risk att få kardiovaskulära sjukdomar, diabetes, lungsjukdomar och komplikationer under graviditeten.

Om gingivit utvecklas trots allt du har gjort måste du kontakta din tandläkare för att ta man ska hitta källan till infektionen och förhindra spridningen av infektionen. Tandläkaren kan då bedöma vilken behandling du behöver och vilka åtgärder bör göras.

Många sjukdomar börjar från dåliga tänder. Tänderna är spegeln av vår hälsa, därför ska man gå på regelbundna kontroller för att upptäcka i god tid och förhindra från mycket svårare symptom och allvarligare problem.

Vi tar gärna emot dig och hjälper dig till bättre hälsa – Hagakliniken i Solna AB.