Warning: The magic method Math_Captcha::__wakeup() must have public visibility in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/wp-math-captcha.php on line 87 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 46 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2758) in /customers/1/7/e/haga-kliniken.se/httpd.www/wp-content/plugins/wp-math-captcha/includes/class-cookie-session.php on line 49 Förebyggande Tandvård - Vad innebär det och varför är det viktigt?

Förebyggande Tandvård – Vad innebär det och varför är det viktigt?

Profylax tandvård

Profylax förebyggande behandling är det bästa du kan göra för att förhindra många problem med dina tänder. Om tandhygien inte sköts på rätt sätt kan uppbyggnad av bakterier uppstå. Bästa sättet att förhindra det är att borsta tänderna två gånger dagligen. Men hur noga du än borstar dina tänder finns det svåråtkomliga ställen där det är svårt att komma åt med tandborsten. Efter ett tag att bakterierna har samlats där bildas en hård avlagring som kallas tandsten, som är omöjlig att ta själv borsta bort. Om det inte tas bort kan det leda till en tandköttsinflammation. På sikt kan tandsten leda till både tandlossning och karies.

I det här fallet rekommenderar tandläkaren starkt att man gör tandstensborttagning. En professionell rengöring är oerhört viktig och det enda sättet att få bort tandsten. Samtidigt ska man inte glömma att det är en del av den dagliga munvårdsrutinen och ersätter inte tandborstning två gånger dagligen.

Regelbundna besök hos din tandläkare minskar och förhindrar uppkomsten av tandskador och sjukdomar. Det är alltid billigare att förebygga problem med tänderna än att behandla dem.

Vi kommer förklara mer vad profylax är, vad det innebär och varför det är så viktigt och bra för dina tänder.

tandläkare in solna stockholm

Profylax – förebyggande tandvård

Profylax är olika behandlingar som rengör och skyddar dina tänder, samtidigt förhindrar utveckling av olika sjukdomar.

Tandsten kan tas bort med:

• Mekaniskt avlägsnande

Tandstensborttagning skrapas bort försiktigt med ett handinstrument. Borttagning av tandsten som ligger på tandköttsraden gör inte ont men det kan ila lite men så fort tandläkaren är klar slutar det ila. I slutet av behandlingen poleras dina tänder med polerpasta som förfinar ytan och gör den slät, detta gör det svårare för bakterier att fästa.

• Ultraljud

Det finns också ultraljudsspets, ett vibrerande verktyg som känner var tandstenen sitter och vibrerar bort tandstenenÄven här kan det ila lite under borttagningen men så fort tandläkaren är klar slutar ilningar.

• Airflow

Airflow är ett effektivt och helt smärtfritt sätt att rengöra tänderna. Det tar bort missfärgningar och är därmed lindrigare alternativ till tandblekningAirflow kommer åt mellan tänderna och även på baksidan. Tänderna putsas, poleras och blästras med en kombination av salt, vatten och luft.

Professionell rengöring rekommenderas var 6 månad, men kan göras oftare om patienten behöver det. Kontakta oss och låt oss ta hand om dig och dina tänder.

Fördelar med förebyggande tandvård – regelbundna kontroller

Om man går på regelbundna kontroller hos tandläkaren ger du tandläkaren möjlighet att upptäcka problem som inte har uppstått än. Våra erfarna tandläkare i Hagakliniken i Solna bryr sig om dig och kan förhindra tandproblem i god tid. Därför är det viktigt att gå på regelbundna kontroller, i förbyggande syfte.

Tandläkamottagning Hagakliniken i Solna
Tandläkarmottagning Hagakliniken i Solna

Regelbundna kontroller – bra för hälsan

Många människor vet inte att kroppens hälsa hänger på munhälsa. Om man missköter sina tänder kan det påverka hela kroppen. Forskningen visar att människor med dålig munhälsa blir oftare sjuka. När man har tandköttsinflammation är det direkt öppning för bakterier och virus att komma in i vår kropp.

Förutom det, många experter har hittat tydligt samband mellan diabetes och parodontit.

Profylax tandvård – Hagakliniken i Solna

På tandläkarmottagning Hagakliniken i Solna erbjuder vi våra tjänster för att hjälpa dig att förbättra din tandhälsa. Med lång erfarenhet i vårt arbete kan du känna dig trygg och alltid välkommen.