Afte i munnen

afte i munnen Hagakliniken Solna AB 1

Vid afte bildas smärtsamma sår som täcks av en vit beläggning på insidan av munnen. Det är en återkommande sjukdom efter att man en gång har fått den. Den aktiveras när en annan infektion uppstår. Och är smärtsamma vid beröring och när man äter.. Smärtan kan lindras med munvatten och bedövande lösningar.

Oftast uppstår afte på den mjuka vävnaden, insidan av kinden, läpparna, tungan, gommen och ibland i halsen.

Även om de inte är smittsamma och har ingen koppling till andra sjukdomar, afte är väldigt besvärliga. Vid minsta rörelse orsakar de smärta, vilket gör det svårt att prata och äta.

Med tanke på att det pratas väldigt lite om afte, tandläkarmottagning Hagakliniken Solna AB upplyser sina patienter om hur afte uppstår.

Afte i munnen – olika sorter

Afte i munnen, kan vara små, stora och herpetiformis.

De små är mer vanliga. De är runda eller ovala i sin form, vita, gula eller röda i färgen. Om de inte är så djupa är de inte så smärtsamma och kan försvinna efter sju dagar.

Stora afte kan vara över en centimeter i storlek. De är ojämna i sin form och uppstår endast en. De orsakar hög smärta, vilket påverkar den orala hälsan och kan bli ett ärr. Stora afte som inte försvinner spontant, kräver professionell hjälp.

afte i munnen Hagakliniken Solna AB 2

Herpetiformis afte är 1-2 mm, uppstår i grupper av 10-100 st och påminner om herpes. Även om de är stora så är de inte så djupa. Därför blir det inga ärr och de försvinner efter 2 veckor.

Varför uppstår afte?

25 procent människor har benägenhet att få afte och de får afte oftare när de är stressade.

Lika så, dålig munhygien skapar surare PH-värde i munnen. Vilket i sin tur skapar perfekt miljö för aftes tillväxt.

Även genetik spelar viktig roll i uppkomsten av afte. Det är 90 procent risk att barn ärver detta problem om en av föräldrarna har haft det.

Sprucken tand, irritation från maten, liksom brist på vitamin B12, folsyra och järn kan vara orsakande faktorer. Förutom de kan även vissa läkemedel och allergier orsaka afte.

Man ska vara vaksam, då inte alla små sår i munnen är afte. Det uppstår små sår vid hudsjukdomar, tarmsjukdomar och bindvävssjukdomar.

Afte i munnen uppstår ofta hos barn

Afte i munnen, uppstår första gången i tidig ålder eller i tonåren. Ju äldre barnet blir desto mer sällan uppstår de. Och därmed finns möjlighet att i vuxen ålder försvinna helt.

afte i munnen Hagakliniken Solna AB 3

Anledningen varför afte uppstår ofta hos barn är för att barnets mun är mer känsligt för virus och bakterier. Om oral hygien hos barn är dålig eller om barnet sätter smutsigt föremål i munnen, ökar risken att få afte.

Hur behandlar man afte?

Det finns receptfria läkemedel att köpa på apoteket. Vi rekommenderar att man undviker stark mat, rökning, alkohol, citrus.

Om afte varar längre än sju dagar, sök hjälp hos din tandläkaren för att veta vilken behandling som behövs.

Tandläkarmottagning Hagakliniken Solna AB råder till att regelbundna kontroller är det bästa förebyggande behandling.

Om du har bestående afte, Hagakliniken i Solna hjälper dig gärna med rätt råd och behandling som kommer lösa problemet.